
Adverteren op TikTok tijdens de feestdagen
1 oktober 2024 | Esmee Stofbergen
De feestdagen zijn dé tijd van het jaar om je verkoop een boost te geven, en adverteren op TikTok is daarbij een krachtig wapen. TikTok heeft zich ontwikkeld tot een platform waar creativiteit en commerce elkaar ontmoeten, vooral tijdens de feestdagen. Of je nu een kleine ondernemer bent of een groot merk vertegenwoordigt, met de juiste aanpak kun je jouw doelgroep bereiken en je verkoop aanzienlijk verhogen.
Waarom adverteren op TikTok?
TikTok biedt jou een unieke kans om op een creatieve en authentieke manier verbinding te maken met je publiek. Voor en tijdens de feestdagen is de sfeer op dit platform extra feestelijk en zijn mensen zijn actief op zoek naar cadeau-ideeën, feestelijke outfits en andere inspiratie. Tiktok is daarom juist in de komende maanden heel geschikt om de aandacht te trekken van jouw doelgroep, hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren en ze door de aankoop funnel te leiden. Met name tijdens piekmomenten zoals Black Friday, Kerst en Oud & Nieuw kijken mensen niet alleen naar je video’s, maar kopen ze ook.
Zo begint maar liefst 65% van de TikTok-gebruikers minimaal een maand van tevoren met het kopen van kerstcadeaus*. Dat geeft jou de mogelijkheid om daarvoor en gedurende deze maand jouw diensten en producten onder de aandacht te brengen. Populaire cadeaus onder gebruikers zijn onder andere:
- Kleding en accessoires
- Beauty producten zoals parfums en huidverzorging.
- Speelgoed en games.
Het is belangrijk om vroeg te beginnen met je TikTok-campagnes om maximaal te profiteren van de feestdagen. Zorg er daarnaast voor dat je content aansluit bij de sfeer van het seizoen en speel in op populaire trends zoals #Christmas, #BlackFriday en #CyberMonday.
*Bron: TikTok Marketing Science EUI Gifting Season-onderzoek 2024, uitgevoerd door AYTM
Tips voor succesvolle TikTok ads tijdens de feestdagen
Creëer creatieve en native content
TikTok draait om creativiteit, maar vooral authenticiteit. Zorg ervoor dat je advertenties passen bij de unieke stijl van het platform.
- Maak advertenties die aanvoelen alsof het natuurlijke video’s zijn die op je For You pagina verschijnen. Dus geen over-gepolijste content. Te commerciële video's kunnen het tegenovergestelde effect hebben en worden vaak genegeerd.
- Gebruik creatieve edit technieken om aandacht te trekken.
- Produceer snelle, visueel aantrekkelijke video's met een sterke call-to-action in de laatste seconden en een pakkende hook in de eerste vijf seconden om de aandacht vast te houden.
- Maak content die past bij de sfeer van de feestdagen. Focus in je advertenties op de ervaring die je product biedt en speel in op emotie. Gebruik muziek, storytelling en visuele effecten om deze sfeer te creëren.
Speel in op trends
Feestdagen zijn hét moment om in te spelen op actuele trends. Of het nu gaat om feestelijke outfits, cadeau-inspiratie of speciale kortingen, TikTok-gebruikers zijn op zoek naar content die hen helpt tijdens hun shopping-avontuur. Volg Tiktok trends op de voet en geef hier je eigen draai aan.
Test met diverse advertentietools
TikTok biedt verschillende tools om je advertenties effectief in te zetten. Spark Ads, bijvoorbeeld, is een geweldige manier om bestaande organische content die goed presteert nog eens extra te promoten. Daarnaast kun je met Video Shopping Ads je productcatalogus rechtstreeks koppelen aan jouw advertentie. Dit is vooral handig als je producten aanbiedt die perfect passen bij de feestdagen.
Optimaliseer voor Q5
Vergeet niet de periode na Kerst, ook wel Q5 genoemd (tussen Kerst en half januari). Deze periode wordt vaak over het hoofd gezien, maar biedt veel kansen. Veel consumenten blijven in deze periode winkelen, vaak voor zichzelf. Dit is een uitstekend moment om vervolgcampagnes te lanceren en in te spelen op goede voornemens voor het nieuwe jaar.
Gebruik inzichten die je in de maanden oktober, november en december hebt opgedaan en pas deze toe op nieuwe campagnes voor Q5.
Ben je nieuw op Tiktok? Volg deze stappen als je net begint met adverteren
1. Maak je Ads Manager account aan.
Ga naar getstarted.tiktok.com, volg de stappen en maak een account aan. Vergeet daarna niet om een betaalmethode in te stellen.
2. Stel de Tiktok pixel in.
Een pixel maakt het mogelijk om te tracken wat jouw websitebezoekers doen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld mensen die lang op je website hebben gezeten, retargeten met een relevante advertentie.
3. Maak je Tiktok advertenties.
Content maken voor Tiktok is anders, maar niet moeilijk. Denk vooral niet teveel na over het perfecte plaatje. Hou het easy en fun en gebruik tools zoals CapCut om creatieve edits te maken.
4. Voer je eerste campagne uit.
Afhankelijk van je doel en je gewenste resultaat stel je je campagne in. Is je doel verkoop? Ga dan voor het doel ‘websiteconversies’ en optimaliseer op ‘betaling voltooien’. Maar houd wel in je achterhoofd dat het tijd kost voor mensen om over te gaan tot een aankoop. Je kunt daarom bijvoorbeeld in de maanden oktober of november starten met een campagne die focust op verkeer naar je website, waarin je een brede doelgroep alvast opwarmt. Dan kun je in december met sterke retargeting campagne focussen op de daadwerkelijke verkoop.
5. Optimaliseer je campagne.
Zet het liefst 2 of meer advertenties in voor minimaal 7 dagen voordat je begint met optimaliseren. Tiktok heeft namelijk de tijd nodig om het algoritme te laten werken. Op basis van de resultaten na 7 dagen ga je kijken waar je aanpassingen kunt doen om nog meer resultaat te behalen.
Dit feestseizoen pieken
TikTok biedt enorm veel kansen voor merken om tijdens de feestdagen zichtbaar te zijn en verkoop te stimuleren. Door in te spelen op trends, creatief gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden en de juiste timing aan te houden, kun je het maximale uit je TikTok-campagnes halen. Begin op tijd, speel in op de behoeften van je doelgroep, en zorg ervoor dat je content naadloos aansluit bij de feestelijke sfeer.
Tip! Wil je meer leren over adverteren op TikTok? Dan kun je je gratis aanmelden voor de Tiktok Academy. Hier leggen ze stap voor stap uit hoe jij het meeste uit je Tiktok advertenties kunt halen.